facebook

Joost van Duren:


“Samen met klanten en collega’s verder bouwen”

Joost van Duren werkt inmiddels meer dan acht jaar bij Visma Cash. In mei 2022 maakte hij de stap van Senior Accountmanager naar Product Manager Accounting/ERP. Hij houdt zich onder andere bezig met het nieuwe design van CASH. Daar vertelt hij graag meer over. 

Je bent druk bezig met, zoals we dit zelf noemen, de “facelift” van ons pakket. Hoe is het om hieraan te werken?
“Het is fantastisch om aan de facelift te werken. Een grote uitdaging ook. Onze gebruikers zijn heel divers en werken in vrijwel alle sectoren binnen het MKB. Ze zijn erg betrokken bij de wijzigingen, verbeteringen, en nieuwe functies die we doorvoeren en geven veel uitgebreide, bruikbare feedback. We doen het daardoor echt samen met onze klanten.”

“Het is erg interessant om deze feedback te verzamelen en structureren. En ik vind het ook gewoon leuk om te doen. Door die feedback te combineren met technologische ontwikkelingen en de expertise van collega’s van allerlei verschillende disciplines kom je tot de beste inzichten. Daarmee gaan we functies opnieuw ontwerpen en verbeteren.”


Wat vind je het allerleukste aan dit proces?
“Allereerst de interactie met de gebruikers en collega’s! En de creativiteit die ik er in kwijt kan. Maar ik haal er ook heel veel voldoening uit. De ervaringen die ik de afgelopen acht jaar heb opgedaan tijdens de vele gesprekken met klanten van Visma Cash kan ik nu toepassen om de ervaring van onze gebruikers te verbeteren.”

En wat is de grootste uitdaging?
“CASHWeb heeft een heel breed arsenaal aan functionaliteiten waar je als gebruiker heel veel mee kan. Maar daarom is het tegelijkertijd ook lastig om dat allemaal simpel en innovatief te laten werken. We horen wel eens van gebruikers dat het soms lastig is om een bepaalde functie eigen te maken, waardoor ze dan kiezen om het maar niet te gebruiken. Het is aan ons om enerzijds de functie eenvoudiger te maken, maar er anderzijds geen afbreuk aan te doen.” 

“Iets anders waar we regelmatig tegenaan lopen is dat we rekening willen houden met de ervaren CASHWeb gebruiker, maar ook met een gebruiker die er net mee gaat werken. Daarnaast hebben we te maken met financiële professionals, gebruikers met een brede ervaring met ERP systemen, of gebruikers die maar een specifiek onderdeel gebruiken.


Hoe zorgen we ervoor dat het pakket voor al die verschillende gebruikers werkt?
“Voor nieuwe ontwikkelingen gaan we meer denken vanuit verschillende persona’s (personificatie van de gebruiker). Een persona wordt bepaald op basis van een aantal criteria zoals soort bedrijf, functie, en senioriteit van een gebruiker. Een orderpicker die in het magazijn van een groothandel staat heeft namelijk behoefte aan hele andere functies dan een Financieel Administratief Medewerker of een Projectmanager. Door onze software steeds meer toe te spitsen op de behoefte van de gebruiker blijven we die brede functionaliteit houden maar vereenvoudigen we de processen.”

Even voorstellen: Onze UX/UI Designers

Ze leggen zelf uit wat dat nou precies betekent en wat ze gaan doen om ons product tot een hoger niveau te tillen!

Wat is de NPS?

Eens in de zoveel tijd krijg je in CASHWeb een uitnodiging om ons product te beoordelen. Hierbij meten we de NPS. Maar wat houdt dit precies in?