facebook

Even voorstellen:


Onze UX/UI Designers

Daniel Salomon (links) heeft een achtergrond als Industrieel Ontwerper van de TU Delft en heeft sindsdien ervaring opgedaan in het schrijven van instructies, grafisch ontwerp en natuurlijk UX/UI design. Rodi Cornelisse (rechts) heeft Communication and Multimedia Design gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam en heeft inmiddels een aantal jaar ervaring als UX/UI Designer. Beiden hebben zich begin 2023 aangesloten bij Visma Cash als UX/UI Designer. Ze leggen zelf uit wat dat nou precies betekent en wat ze gaan doen om ons product tot een hoger niveau te tillen!

Wat is UX/UI? En belangrijker nog, wat is het verschil tussen de twee termen?
Rodi: “Zie het alsof je de keuken gaat verbouwen. Je wilt dat de vaatwasser in de buurt van de gootsteen staat zodat je makkelijk tussen de twee kan wisselen. Ook wil je naast de gootsteen een plekje waar je een handdoek kan ophangen. Anders druppel je elke keer dat je je handen wast de hele keuken onder. Dat is User Experience (UX) Design; het ontwerpen van de gebruikerservaring. Je onderzoekt hierbij de wensen, behoeftes, en frustraties van klanten en vertaalt deze vervolgens naar een ontwerp. Het gaat erom dat een website of software logisch opgebouwd wordt, zodat ieder soort gebruiker er mee aan de slag kan.”

Daniel: “Maar je wilt niet alleen een nieuwe keuken die goed werkt. Je wilt ook mooie keukenkastjes en een kraan die er goed bij past. Dat is User Interface (UI) Design. Het richt zich meer op het visuele aspect van een interface, of in dit geval de keuken. Als UI Designer houd je je dus meer bezig met de verschillende elementen die samen het ontwerp vormen: welke vorm en kleur heeft een knop, en welk lettertype en -grootte heeft de tekst? Een goed ontworpen UI zorgt ervoor dat je minder hoeft na te denken om de juiste informatie of knop te vinden. Je leidt de gebruiker als het ware door de schermen en menu’s.”


Wat vinden jullie het leukste aan UX/UI Design?
Daniel: “De twee disciplines zijn sterk met elkaar verweven. In zowel UX als UI wordt de gebruiker benoemd: deze staat dan ook centraal in ons werk. Wat ik daar zo leuk aan vind is dat je in staat bent om het werk, en hopelijk ook het leven, van mensen makkelijker te maken. Daarbij heb je ook veel direct contact met gebruikers in de vorm van interviews en testen. Alles samen maakt dit een erg menselijk en dankbaar beroep.”

Rodi: “Ik vind het ontzettend leuk om onderzoek te doen en neig iets meer naar UX Design. Dus echt met mensen in gesprek gaan om in kaart te brengen wat een gebruiker ervaart, wat het probleem is, en hoe we het kunnen oplossen. Het is zo mooi om te zien dat je ontwerp frustraties van klanten kan oplossen. Daar haal ik echt voldoening uit.”

Hoe pakken jullie deze uitdaging aan?
Rodi: “Om te beginnen moeten we de huidige ervaring van onze gebruikers onderzoeken. We moeten dus in kaart brengen wat onze klanten missen, waar ze behoefte aan hebben, en wat ze frustreert aan het pakket. Aan de hand van deze inzichten kunnen we de gebruikerservaring opnieuw ontwerpen en dus CASHWeb verbeteren. Dit zal betekenen dat we uiteindelijk zowel de processen als het uiterlijk van CASHWeb zullen herontwerpen.”

“Voor de eerste stap hebben we dus onze klanten nodig. Denk hierbij aan het invullen van surveys of deelnemen aan diepte interviews en pilots. Met die input en feedback kunnen we een Customer Journey Map opstellen om vast te stellen waar de knelpunten liggen. Deze moeten opnieuw ontworpen worden.”

Daniel: “Het ontwerpen van de UI begint bij de lay-out van een scherm of menu: welke informatie hoort bij elkaar en waar staat deze informatie op het scherm? Daarna zoomen we in op de vormgeving van de losse elementen zoals knoppen, tekst en pictogrammen. Het liefst werken wij hierbij met een bibliotheek van vooraf geselecteerde elementen, zoals de Nordic Cool library die we bij Visma Cash gebruiken. Dat zorgt ervoor dat alles goed op elkaar aansluit. Ten slotte laten we elk ontwerp testen door onze gebruikers. Wij als ontwerpers hebben namelijk de wijsheid niet in pacht! Wij zijn pas tevreden wanneer de gebruiker de UI begrijpt en prettig in gebruik vindt.”